Wijzigingen BPR 2004

2004

Op 1 december 2004 is het Binnenvaart Politie Reglement gewijzigd. Hieronder
zijn een aantal van de belangrijkste wijzigingen samengevat.

Definities schepen

In het oude BPR had je kleine schepen en schepen (dus geen grote schepen).
Nu is dit benoemd; een groot schip is een schip niet zijnde een klein schip
(korter dan 20 meter). Met uitzondering van:
• een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde
vastgemaakt meevoert. (gewijzigd!);
• een passagiersschip;
• een veerpont;
• een vissersschip;
• een duwbak.

-Kleine sleepboot
Een klein schip dat een groot schip wil slepen moet daarvoor ingericht zijn.
Schepen zonder geldig Certificaat van Onderzoek mogen geen grote schepen slepen,
duwen, etc.
De schipper van een kleine sleep- of duwboot moet een Klein Vaarbewijs hebben.

-Passagiersschip
Een passagiersschip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren is altijd een groot
schip, ongeacht de lengte van het schip. Of een schip daadwerkelijk passagiers
vervoert is niet van belang, het gaat erom of het mag (geldig Certificaat van
Onderzoek).
Om te laten zien dat een passagiersschip korter dan 20 meter toch een groot
schip is, toont deze overdag verplicht een gele ruit die van alle kanten
zichtbaar is (bijvoorbeeld in de mast). ’s Nachts toont een passagiersschip de
verlichting van een groot schip.

-Snel schip
Een groot motorschip dat meer dan 40 km. per uur vaart is een snel schip. Een
snel schip toont zowel ’s nacht als overdag twee gele snelle flikkerlichten
onder elkaar.
Kleine schepen die sneller dan 40 km. per uur kunnen varen blijven een klein
schip en zijn dus geen snel schip. Een klein schip dat sneller vaart dan 20 km.
per uur wordt een snelle motorboot genoemd.

-Vissersschip
Een vissersschip is een schip dat vist met netten, lijnen, sleepnetten of ander
vistuig die de manoeuvreerbaarheid beperken. Een visser die niet daadwerkelijk
vist is dan ook geen vissersschip.
Een varend vissersschip voert als verlichting:
• groen boven wit rondom schijnende lichten;
• een rood en een groen boordlicht;
• een wit heklicht.
Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen treilvisserij en andersoortige
visserij.

De Stuurboordwal-regel

Kleine schepen worden in het nieuwe BPR beter beschermd onder andere door de
verandering in prioriteit van de stuurboordwal-regel. In het oude BPR moesten
kleine schepen bijna altijd uitwijken voor grote schepen. In het nieuwe BPR is
eerst de stuurboordwal-regel van toepassing en pas als dit niet van toepassing
is: ‘klein wijkt voor groot’. Pas als een klein schip niet duidelijk
stuurboordwal houdt, moet het voorrang verlenen aan een groot schip.

Dus: Grote schepen wijken voor kleine schepen die stuurboordwal varen.

-Blauw bord
Als een groot schip een ‘blauw bord’ toont aan de stuurboordzijde van het schip,
geeft het aan dat het met een bepaalde reden in plaats van bakboord op bakboord,
stuurboord op stuurboord wil varen. Meestal betekent dit dat het grote schip
bakboordwal aan wil houden. Een klein schip kan dan oversteken naar de andere
zijde van het vaarwater (ook bakboordwal), maar dat hoeft niet. Het kan
bijvoorbeeld ook net buiten de betonde vaargeul gaan varen en zo aan het grote
schip voorrang verlenen.

Navigatieverlichting

Kleine motorschepen mogen tegenwoordig extra verlichting voeren. Behalve de
verplichtte boordlichten en het heklicht mag er ook een toplicht gevoerd worden.
Deze moet geplaatst worden op dezelfde hoogte als en tenminste 1 meter voor de
boordlichten.

Navigatieverlichting moet tegenwoordig voldoen aan een keurmerk. Olielampen zijn
dus niet toegestaan.

-Slecht zicht
De wateren vermeld in bijlage 9 van het BPR zijn de ‘snelwegen’ van de
Nederlandse vaarwegen. In het oude BPR mochten schepen hier slechts met slecht
zicht varen indien ze voorzien waren van een marifoon. In het nieuwe BPR moet
een schip ook gebruik maken van een radar.

Geluidsseinen

In het oude BPR werden te pas en te onpas geluidsseinen voorgeschreven. In
het nieuwe BPR mogen grote schepen alleen geluidsseinen geven ter voorkoming van
aanvaring. Alle grote schepen moeten tegenwoordig uitgerust zijn met een
marifoon. Alleen als kleine schepen geen marifoon hebben en niet begrijpen wat
andere schepen willen worden nog geluidsseinen gebruikt.

Een klein schip moet zonodig de volgende geluidsseinen geven:
• attentiesein (1 lange stoot);
• ik kan niet manoeuvreren (4 korte stoten);
• noodsein (minimaal 4 lange stoten of reeksen klokslagen).

Een klein schip mag de volgende geluidsseinen geven:
• mistsein (1 lange stoot minimaal ieder minuut);
• ik ga stuurboord uit (1 korte stoot);
• ik ga bakboord uit (2 korte stoten);
• ik sla achteruit (3 korte stoten);
• er dreigt gevaar voor aanvaring (reeks zeer korte stoten);
• verzoek om medische hulp (4 korte stoten en 1 lange stoot);
• blijf weg sein (1 korte stoot gevolgd door 1 lange stoot, ononderbroken
minimaal 15 minuten);
• verzoek tot bediening brug of sluis (1 lange stoot, 1 korte stoot, 1 lange
stoot).

Een klein schip mag de volgende manoeuvreerseinen niet meer geven:
• seinen bij het naderen op tegengestelde koersen;
• seinen bij het voorbijlopen;
• seinen bij het keren;
• seinen bij het uit- en invaren van havens en nevenvaarwateren.

Hinderlijke waterbeweging

Een schip moet zijn snelheid zodanig regelen dat hinderlijke waterbeweging
wordt vermeden.
Bij de reeds bestaande situaties zijn toegevoegd:
• de nabijheid van een veerpont die dienst doet;
• schepen en dergelijke die seinvlag A tonen (duikvlag).
Deze ‘duikvlag’ mag tegenwoordig ook vanaf de wal getoond worden.

Zwemmen

Zwemmers moeten zich ook aan regels houden. Een zwemmer moet voldoende
afstand houden van een varend schip.
Zwemmen is verboden op wachtplaatsen, in vaargeulen, routes van veerponten,
havens en gebieden die aangewezen zijn voor snelvaren of waterski‘n. Ook in de
nabijheid van meergelegenheden, bruggen, sluizen of stuwen mag niet gezwommen
worden.

Kite-surfen

Nieuw is het verbod te varen met een door een vlieger voortbewogen plank.
Alleen op gedeelten van het vaarwater die daarvoor aangewezen zijn mag je
kite-surfen. Deze gedeelten zullen hoogstwaarschijnlijk worden aangegeven zoals
dat momenteel het geval is voor snelle motorboten en waterscooters.

Bron: Expertisebureau Bos – Binnenvaart Politie Reglement; Wat is er veranderd?

2005 CWO / LA Scouting Nederland / Livingstonegroep

The form you have selected does not exist.

Laat een reactie of bijschrift achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *