Auteursarchief: Laszlo

Stedentrip 2026

De leiding, Wilde Vaart en andere vrijwilligers gingen dit jaar weer samen op pad. Een hechte en gezellige groep, waarvan veel mensen elkaar al jaren kennen. Dat merk je meteen: ontspannen sfeer, veel grappen en vooral heel veel gezelligheid.

Deze keer geen zeilen, kamperen of buiten koken, maar lekker luxe naar Keulen! Slapen in een hostel, Duits eten proeven en samen cultuur snuiven in de stad.

Het was weer een topweekend! Volgend jaar weer!

Lees verder

Kookinsigne bij de Welpen

Kookinsigne gehaald!

Tijdens deze opkomst gingen de kinderen fanatiek aan de slag in de keuken. Er werd tomatensoep gemaakt, spaghetti gekookt en natuurlijk samen geproefd. Extra leuk: de ouders kwamen ook gezellig mee-eten!

Na al dat snijden, roeren, koken en samenwerken had iedereen het dik verdiend: alle kinderen hebben hun kookinsigne gehaald!

WSA weekend – Kaagcup – Eerste opkomsten zomerseizoen

Het zomerseizoen is weer begonnen!

De eerste opkomsten zaten meteen vol actie: veel zeilen in de houten lelieschouw, oefenen, lachen en natuurlijk lekker het water op. Daarna stond het WSA-weekend op de planning: twee dagen zeilen met instructeurs, waar iedereen hard heeft gewerkt aan zijn of haar zeilskills. En met resultaat: bijna iedereen haalde een zeildiploma, sommigen zelfs WSA 4, het hoogste niveau dat ze konden halen! 💪

Als kers op de taart gingen we daarna door naar de Kaagcup. Een druk, leerzaam en vooral superleuk begin van het zomerseizoen!

We hebben al weer zin in zomerkamp!

Lees verder

Moana Verkenners Zomerkamp

Het Verkennerszomerkamp 2025 zit er alweer op en wat hebben we een fantastisch kamp gehad!
In het thema Moana/Vaiana trokken de verkenners eropuit om de wereld om hen heen te ontdekken… of nou ja, de regio Zwolle. Ze gingen verkleed als Polynesische helden, bouwden hun boten om tot machtige schepen, hesen de zeilen, verkenden de stad Zwolle, streden in kookwedstrijden, genoten van kampvuren en beleefden nog veel meer avonturen.

Voor een sfeerimpressie kun je de foto’s bekijken!

Lees verder

Eerste Zeilopkomst 2025

De allereerste zeilopkomst van het seizoen is een feit, en wat was het er eentje hoor. De verkenners trapten af met het optuigen van hun trots—oftewel: de Lelievletten werden weer piekfijn in orde gemaakt. Daarna volgde natuurlijk het officiële gedeelte: vlag hijsen, de Scoutingwet opzeggen en keurig luisteren (nou ja, soort van) naar de leiding.

Onze zeilinstructeur Jan herhaalde nog even de basis van het zeilen, met speciale aandacht voor het overstag gaan—want ja, wie wil er nou met z’n bak overhoop midden op het meer? Daarna nam Kars het roer over. Hij legde uit hoe een echte zeilwedstrijd in z’n werk gaat: van startprocedures tot boeien ronden en waar je nou precies moest finishen

Toen kon het feest écht beginnen! Net als vroeger: wrikken naar het meer (je weet wel, met die peddel waar je ineens weer spierpijn van krijgt), zeilen hijsen en dan weer even oefenen met de oude vertrouwde zeiltechnieken. Gelukkig bleek niemand het verleerd—de boten schoten als speerboten over het water.

En jawel hoor, er werd fanatiek gestreden tijdens de zeilwedstrijd! De wind werkte mee, de boten gingen als een speer, en Nathan wist de overwinning te grijpen. Zijn bak mocht als eerste aanleggen bij de lunchplek—een eer die uiteraard werd gevierd met boterhammen, appels en heel veel verhalen.

Na de lunch was het tijd voor wat spelletjes aan wal en een uurtje vrijzeilen. De verkenners vonden het vast leuk, want niemand was op tijd de haven in terug. Uiteindelijk kwam iedereen (ongeveer) tegelijk binnen en werd er snel afgetuigd en opgeruimd.

En toen, na een dag vol zon, wind, water en lol, gingen de verkenners weer huiswaarts—met natte sokken, vermoeide armen en een grote glimlach.

Op naar de volgende zeilopkomst!

Lees verder

Installeren Welpen

Tijdens de opkomst zijn de nieuwe welpen officieel geïnstalleerd! Dit is een speciale traditie waarbij nieuwe leden worden verwelkomd als volwaardig onderdeel van de groep. Alleen een leider die zelf al geïnstalleerd is, mag deze ceremonie uitvoeren. Zo blijft de scoutinglijn verbonden met de allereerste oprichting van scouting. Voor de installatie spreekt het nieuwe lid de welpenwet uit terwijl ze bij de vlag staan, met een ouder of verzorger erbij. De welpenwet luidt:

Een welp speelt samen met anderen in de jungle.
Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een welp zorgt goed voor de natuur.

De welpen vonden het erg spannend, maar gelukkig is iedereen nu geinstalleerd en tevreden naar huis gegaan.

Zomerkamp Welpen 2024

Tijdens het afgelopen zomerkamp gingen de welpen naar Hilversum! De leiding, bestaande uit Kikas, Sabine, Tom, Lieke en Laszlo, organiseerde verschillende speurtochten, spelletjes, verhalen en activiteiten. Het thema van het kamp was “Een reis rond de wereld”, waarbij elke dag in het teken stond van een ander continent. Binnen dit thema maakten de welpen kennis met verschillende culturen, beleefden ze avonturen en speelden ze bijpassende spelletjes. Hoogtepunten waren het verzamelen van stukjes schatkaart van de continenten tijdens de zoektocht naar de schat, het maken van vele kampvuren, de barbecue, het eten van hamburgers, het spannende nachtspel en het plukken van bramen (waarvan we vervolgens jam maakten).

Lees verder

Groepsopkomst 2024 Geitenboerderij

 

De welpenleiding Kikas en Laszlo (zie foto hierboven) namen de welpen (zie foto hieronder) mee naar de Geitenboerderij. Daar gingen ze op advontuur en ontdekte ze dat dieren niet altijd zo eng zijn als ze eruit zien. Maar eerst even in het doolhof spelen.

               

                 

 

Toen de energie er eenmal eruit was konden we de geiten gaan opzoeken. De kinderen konden de dieren aaien, voeren en bekijken. Ook de leiding vermaakte zich en maakte gekke en schattige foto’s van de geiten.

               

             

               

Nadat de kinderen uitgepeeld waren moesten de kinderen hun handenwassen en de speeltuin in. Hierna werd er nog even gestoeid met de leiding en werden er een paar gekkebekke foto’s gemaakt.

                 

Hierna gingen we de opkomst afsluiten en konden de ouders hun kinderen weer ophalen.

 

 

Stedentrip 2024 Maatricht

Ook de Wilde vaart (16 tot 19 jaar) en de Leiding mogen hunzelf een keertje trakteren. Zij gingen voor hun stedentrip dit jaar naar Maastricht voor drie dagen en twee nachtjes. De stedentip begon bij het huis van de leidingleden Hero en Laszlo, waar iedereen samen heeft gegeten. Hierna zijn we met het openbaar vervoer en een goede dalurenkortingkaart naar Maastricht vertrokken waar we bij het hostel werden ontvangen.

Na een avondje stappen stond iedereen de volgende dag op om een ontbijtje te halen en de stad te verkennen. Zo hebben wij de Romaanse architectuur van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek bekeken en zijn we naar de bibliotheek binnen de kerk gegaan. Ook hebben wij veel in het park gezeten, terrasjes gepakt, museumpjes bezocht, de stad onveilig gemaakt en nog veel meer.

Lees verder