Slepen

Achteruit kijken
Driekwart van de tijd achteruit kijken. Je bestuurt niet alleen de Vidar, maar ook de Fram, de Njord, de Freya, de Loki en de Skadi. Je moet dus zien wat de boten doen die jij bestuurt.

Communicatie
De mensen die in de sleep zitten zijn jouw bemanning. Je moet ze dus vertellen wat je gaat doen en wat jij van ze wil. Communiceren met de mensen in de sleep is lastiger dan met een bemanning die bij je in de boot zit. Hier moeten we dus afspraken over maken.
Momenten waarbij communicatie nodig is zijn wegvaren, aanleggen, oplengen van de sleeplijnen, inkorten, sleep formeren, losgooien en overstappen. Dit kan met duidelijke gebaren en korte herkenbare teksten.

Achterom kijken
Driekwart van de tijd achteruit blijven kijken. Je bent in de Vidar verantwoordelijk voor je bemanning in alle boten. Je moet het dus onmiddellijk doorhebben als er iets aan de hand is. De opvarenden moeten contact met je kunnen krijgen als dat nodig is. Bijvoorbeeld bij een man overboord of een aanvaring.

Wind
Als je naar achter kijkt zie je de gevolgen van je sturen en je acties. Hierdoor leer je dus van je eigen fouten. Als je niet naar achter kijkt heb je daar geen idee van.

Naar achteren kijken
Als je naar achter kijkt zie je de gevolgen van je sturen en je acties. Hierdoor leer je dus van je eigen fouten. Als je niet naar achter kijkt heb je daar geen idee van.

IJ
We gaan de hele route na, omdat dit de gevaarlijkste en moeilijkste plek is waar wij varen. Hier moet je met in ieder geval twee mensen varen, opletten en de situatie in de gaten houden om overzicht te houden.
Buiten de betonning varen. Juiste gat van de Schellingwouderbrug kiezen. Stuurboordwal houden. Oversteken alleen met volledig overzicht. Zo veel mogelijk uit de vaargeul blijven.

Soms naar voren kijken
Er zijn oplopers en andere vaarweggebruikers waar je rekening mee moet houden en soms voor moet uitwijken. De sleep is zo’n onhandig ding dat jij rekening moet houden met alles wat er gebeurt, want anderen doen dat helaas niet met jouw sleep. Je moet vooruit denken en anticiperen. Dat kan alleen maar als je alles ver van tevoren ziet.

Dashboard
Steeds als je wisselt van naar achteren kijken naar naar voren kijken, kijk je even op het dashboard. Dan controleer je de koelwatertemperatuur, de oliedruk en de amperemeter.

Schrijf hier jouw reactie